Świadczenia pozapłacowe - jakie benefity motywują pracowników?

Świadczenia pozapłacowe - jakie benefity motywują pracowników?

Opublikowano: 23 Oct 2018

Spadające bezrobocie i coraz większa ilość ofert pracy sprawiają, że obecnie rynek pracy jest postrzegany jako rynek pracownika. Dla wielu pracodawców jest to zjawisko niekorzystne; stanowi to sygnał, że pozyskiwanie i utrzymanie wykwalifikowanych specjalistów staje się coraz trudniejsze. Pracownicy, zwłaszcza wysoko wykwalifikowani, stawiają coraz wyższe wymagania. Pracodawcom, którym zależy na pozyskaniu najlepszych, nie pozostaje nic innego jak sprostać ich oczekiwaniom. Pewne jest, że samo wynagrodzenie finansowe jest już niewystarczające, pracownicy oczekują coraz szerszego pakietu świadczeń dodatkowych, które nie powinny się już ograniczać do kart Multisport czy dofinansowania kursów językowych.

Systemy benefitów zyskują na znaczeniu przy wyborze pracodawcy, mają też wpływ na  lojalność pracowników względem firmy. Ich głównym celem jest zapewnienie pracownikom poczucia bezpieczeństwa życiowego, stabilizacji oraz zwiększanie motywacji i umożliwienie rozwoju.

Analizując różne grupy zawodowe można zauważyć pewne charakterystyczne preferencje:

Handlowcy częściej wspomną o możliwości korzystania z samochodu służbowego w celach prywatnych,

Programiści, specjaliści od IT chętnie widzieliby elastyczny czas pracy lub możliwość pracy zdalnej (np. możliwość pracy w domu przez 2 dni w tygodniu),

Finansiści mocno stawiają na udział w szkoleniach, kursach (ze względu na często zmieniające się przepisy i regulacje prawne), program emerytalny i ubezpieczenia na życie,

Inne bardzo popularne benefity to : dofinansowania wyjazdów wakacyjnych, miejsca parkingowe, dodatkowe dni wolne, zapewnienie opieki dla dziecka. Niektórzy pracodawcy starają się spersonalizować świadczenia dodatkowe, pozostawiając pracownikowi możliwość decyzji o ich kształcie. Tego typu działania employer brandingowe będą zyskiwać na popularności, bo poza oczywistymi korzyściami jakie niosą ze sobą benefity, dają pracownikowi poczucie, że to on decyduje. A to ważne, szczególnie wśród wchodzących na rynek pracy przedstawicieli pokolenia Z, dla których pasja i radość z pracy są na pierwszym miejscu.